maandag 9 maart 2020

Voor altijd jong


Ik heb best wel mazzel. Weet je waarom? Terwijl iedereen oud wordt, blijf ik in verhouding altijd jong. Ik heb namelijk alleen een oudere zus en ook in mijn schoonfamilie ben ik de benjamin van onze generatie. Mijn man is 8 jaar ouder dan ik, dus als hij 80 is, ben ik nog maar 72, piepjong dus. Maar weet je dat leeftijd helemaal niet zo absoluut blijkt te zijn?
Vanmiddag reden we naar Rotterdam. Best gezellig hoor, zo’n ziekenhuisbezoekje aan de andere kant van het land. Manlief was mee als chauffeur en we hadden heerlijk de tijd om bij te praten. Hij bedacht hoeveel kilometers hij al had gereden deze week en herinnerde zich een interessante theorie van zijn natuurkundeleraar: als je langdurig reist met hoge snelheid wordt je minder snel oud dan iemand die stilstaat. Nu reisden wij niet met de snelheid van het licht, maar hadden dit keer weinig file dus konden toch het grootste deel van de reis 120 rijden. Een snelle berekening leerde dat je zo toch in 80 jaar een uur op je leeftijd kan inlopen, als je tenminste zo’n 35.000km per jaar rijdt. Wat misschien vanaf volgende week meer moet zijn, omdat je dan nog maar 100 mag. Maar goed, een heel uur, dat is toch mooi meegenomen!
Nu reed ik vandaag slechts 300 kilometer, maar toen we thuis kwamen voelde ik me geen seconde jonger. Ook echtgenoot zag er niet bepaald energieker uit. Bijkomend op de bank bedacht ik me wel dat ons leeftijdsverschil eigenlijk steeds minder wordt: hij reist tenslotte een stuk meer dan ik. Maar als de berekening klopt, hoef ik me geen zorgen te maken: er gaan zoveel uren in 8 jaar, dat haalt hij nooit in. Tenzij hij natuurlijk astronaut wordt en de komende 30 jaar met de snelheid van het licht rond de aarde suist. Dan zijn we misschien over 3 decennia allebei 72. Klinkt aantrekkelijk, maar wie gaat er dan de komende jaren gezellig mee naar een doktersbezoek?
Ach, zo’n leeftijd is maar een cijfertje. Zeg alleen nu niet dat je zo oud bent als je je voelt. Want na zo’n dag als vandaag ben ik dan niet de jongste meer. Morgen maar een dagje rustig aan en terwijl iedereen doorrent, stil gaan zitten bij Hem die ‘uw ziel verzadigt met het goede, zodat uw jeugd zich vernieuwt zich als die van een arend’ (Psalm103:5). Ook een manier om jong te blijven en wel zo goed voor het milieu.

1 opmerking: