maandag 23 maart 2020

Geluk in je genen


Niet over al mijn genetisch materiaal ben ik even enthousiast, maar met één van mijn genen voel ik me in deze periode echt gezegend. Niet iedereen blijkt dit gen namelijk te bezitten. Eerlijk gezegd heb ik een beetje medelijden met de mensen die hem niet hebben, want het is eigenlijk onmisbaar voor iedereen die nu als gezin op elkaar aangewezen is voor wat vertier. Over welk gen ik het heb? Over het ikhoudvangezelschapsspelletjes-gen natuurlijk!
Vroeger dacht ik dat iedereen van gezelschapsspelletjes houdt.  Mensen die er niet van hielden, moesten gewoon nog aangestoken worden met de spelletjeskoorts. In de loop der jaren heb ik echter ontdekt dat liefde voor gezelschapsspellen geen besmettelijk virus is, maar dat het een kwestie van aanleg blijkt te zijn. Iemand die het echt niet heeft, kan het moeilijk nog ontwikkelen. Als ik dat geweten had…
Naïef als ik was, heb ik me gewoon laten misleiden in het zeilkamp 22 jaar geleden. De jongen die ik leuk vond, deed mee met een potje Risk tot diep in de nacht. Een spelletjesliefhebber dus! Nou nee. Hij bleek alleen mee te doen, omdat het meisje dat hij leuk vond meedeed. Ze had het kunnen merken, want toen hij niet kon winnen en het meisje hem niet hielp, maar juist tegenwerkte, vond hij het welletjes en ging naar bed voor er een winnaar was. Tja, liefde maakt blind en voor ik het wist bleek ik getrouwd met een man die het (bijna) allerbelangrijkste gen mist. Het gevolg is dat ook van ons nageslacht niet iedereen een grote spelletjesfan is; geen harmonieus gezinnetje rondom de keukentafel met een middagvullend gezelschapsspel bij ons thuis.
Gelukkig heb ik ook mijn genen kunnen doorgeven. Met die geluksvogels heb ik deze week al heel wat uurtjes aan de keukentafel doorgebracht: Cluedo, Regenwormen, Koehandel, Perudo, Memory, Beverbende… Wij vermaken ons wel. Als toevoeging aan onze collectie, kocht ik nog een spel dat wel heel toepasselijk is in deze periode: Hamsteren. De lege schappen in de supermarkten hebben laten zien dat de meeste Nederlanders een hamster-gen bezitten. Wij kunnen die nu combineren met ons ikhoudvangezelschapspelletjes-gen voor een onschadelijk, niet asociaal, maar juist heel verbindend potje hamsteren. Een aanrader! (En nu niet met z’n allen tegelijk naar de winkel rennen natuurlijk!)

3 opmerkingen:

  1. Je boft dat je kinderen hebt. Veel spelplezier gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is inderdaad zo, Anne! Voor jou veel liefs en zegen gewenst, juist als je je in deze tijd misschien wat alleen voelt...

      Verwijderen