maandag 27 januari 2020

(Niet) grappig

Afbeeldingsresultaat voor lachen huieln"



Zalig gij, die nu weent, want gij zult lachen. (Lukas6:21)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Dat klinkt een beetje cliché misschien, maar is natuurlijk wel een waarheid als een koe. Lachen is van levensbelang. Of niet?
Via via hoorde ik dat iemand vond dat er maar weinig humor in mijn boekje zit. Dat had ze toch wel gemist. Deze opmerking bleef lang in mijn gedachten hangen. Aan de ene kant irriteerde het me, aan de andere kant vond ik dat ze wel gelijk had. Eigenlijk vond ik dat zelf namelijk ook. Ik houd ervan om grappige stukjes te schrijven; stukjes om over na te denken, maar ook om bij te lachen, een beetje te grinniken of anders tenminste bescheiden bij te glimlachen. Maar het proces waarover ik schreef, alle moeite, stress en pijn rondom de amputatie, was gewoon niet grappig. Echt niet. Ik heb in die periode meer tranen gehuild dan in de 38 jaar ervoor. En ja, dat lees je terug in mijn schrijfsels. Bij mensen die het lazen, rolden er soms tranen over hun wangen, en nee, die waren niet van het lachen.
Toch was het tranendal niet een en al ellende. De Aanwezige was daar met een overvloed van Zijn troost, genezing en liefde. Daardoor werden de tranen soms zelfs een bron van vreugde. Ook daar schreef ik over. En dat brengt de lezer hopelijk meer dan een bescheiden lachje.
Maar juist toen ik me afvroeg of ik met mijn voet soms ook mijn geestigheid was kwijtgeraakt, kreeg ik nog een heel andere reactie op mijn boekje: ‘Je hebt leuke humor. Bijzonder hoe je dat in je verhaal weet te gooien.’ Grappig hoe mensen kunnen verschillen van mening. En poeh, toch wel gelukkig zeg, dat er ook wat te lachen valt. Een afgezaagd been is één, maar als mijn schrijfsels dat ook zouden zijn…
Langzamerhand beginnen de tranen wat op te drogen, al zijn er soms ook wel weer nieuwe. Maar Godzijdank is er elke dag ook genoeg gelegenheid voor geintjes en grappen.  Want we hoeven toch hopelijk niet tot de eeuwigheid te wachten om eens flink te mogen lachen?

Mijn boekje 'Mij ontbreekt niets. 20 levende lessen uit Gods Woord' is vanaf vorige week opnieuw leverbaar, nu via mijnbestseller.nl

7 opmerkingen:

  1. Goede vraag: moet iets altijd een leuke kant hebben? Heeft de persoon die de humor miste in jouw boek misschien moeite in het omgaan met pijn en verdriet? Inderdaad grappig dat iemand anders wel de humor proefde. Het is ook maar net hoe je iets leest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, niet alles heeft een leuke kant, toch zie ik gelukkig vaak wel iets grappigs, maar als je alles een humoristisch sausje geeft, kan het ook diepgang missen heb ik gemerkt. Humor is inderdaad ook nog ontzettend subjectief: wat mensen grappig vinden is zo verschillend.

      Verwijderen
  2. Ik sluit mij helemaal aan bij Anne. Niet elk boek/thema is ook geschikt voor humor vind ik zelf. Tuurlijk kan het soms even iets 'breken', maar rauwe realiteit mag er ook zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het inderdaad. Al kan humor soms ook zo heerlijk wat lucht geven, daar hou ik ook wel van.

      Verwijderen
  3. Wat een verschillende reacties op je boek. Ik ken je boek niet, maar lees sinds kort je blogs via FB.
    Het is belangrijk denk ik, om humor te gebruiken, maar ook soms laten weten hoe je je echt voelt.
    Zo heb ikzelf en mijn gezin veel gelachen toen ik kaal was van de chemo. Dat hadden we nodig. Maar ik lachte ook in het ziekenhuis als het prikken 5x mislukte, daar had ik beter eerlijk kunnen zijn dat het gewoon pijn deed.
    Ik heb echt wel humor nodig in het leven, in alles. Soms is mijn humor cynisch, omdat ik me gekwetst voel. Dat is ook weer niet goed eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel voor je reactie, Heleen. Ik heb dat ook gemerkt inderdaad, humor kan soms een muurtje zijn om je echte gevoel achter te verstoppen, aan de andere kant is het soms ook heel bevrijdend en geeft het lucht. Het blijft dus wat zoeken naar een goede balans tussen lachen en huilen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vind je ook niet dat we soms op de raarste momenten de meest mooie humor hebben?

    BeantwoordenVerwijderen