maandag 20 januari 2020

Hersengymnastiek


Mierikswortel kun je na het oogsten niet gelijk verwerken. Het moet eerst een poosje rusten, anders heeft het teveel een grondsmaak. Wanneer je tabak wilt smokkelen, kun je de sloffen sigaretten het beste bestrooien met flink wat filterkoffie. De speurhonden worden dan hopelijk misleid en jij kunt je smokkelwaar ongemerkt langs de douane loodsen. Een koe kun je onverdoofd van haar hoorns ontdoen. Het bloed dan wel als een rund, maar omdat de hoorn geen zenuwen bevat, is het echt niet pijnlijk.
Je vraagt je nu natuurlijk af hoe ik aan zo’n adembenemende hoeveelheid interessante informatie kom. Nou gewoon. Ik train elke week. Twee keer per week doe ik een rondje oefeningen in de sportschool. Bijna al mijn spieren komen aan bod, buik, rug, armen, benen. En dan eindig ik altijd op de roeitrainer, 7 minuten om precies te zijn. Die 420 seconden hoef ik gelukkig niet naar mijn eigen rood wordende hoofd te kijken. Nee, de roeitrainers staan niet voor de spiegel, maar voor de tv. Nu dacht ik eerder altijd dat het staren naar zo’n scherm nogal geestdodend zou zijn, maar het blijkt heel blikverruimend! Er worden me programma’s voorgeschoteld die ik zelf nooit zou kiezen en juist dat levert me een immense portie nieuwe kennis op en daarbij een kijkje in een mij onbekende wereld. En zoals onze keuzemaatschappij betaamt kan ik altijd kiezen. Verdiep ik me vandaag in de puntentelling van darten of volg ik een spoedcursus hoe-krijg-je-een-oldtimer-die-al-15-jaar-stilstaat-aan-de-praat?
Ik mag me dus steeds weer laten verrassen wat er komt, maar ergens hoop ik dat er binnenkort een uitzending zal zijn over de werking van het brein. Graag leer ik namelijk in 7 minuten hoe ik ook kan onthouden wat wel nuttig is om te weten. Ik verbouw namelijk geen mierikswortel, houdt geen koeien en heb geen smokkelplannen, maar als ik mijn IBAN moet opschrijven, moet ik eerst mijn bankpasje zoeken en mijn dochter heeft toch al drie keer gezegd dat ik op maandag geen brood voor haar hoef te ontdooien? 
Wil je ook fysiek en mentaal fit worden net als ik? Bezoek dan twee keer per week de sportschool! Het is echt ideaal: spieroefeningen en hersengymnastiek voor één prijs! Wat wil een mens nog meer?

1 opmerking:

  1. Geweldig! 😃 Ik hou het bij zwemmen (zie mijn laatste blog) zonder tv maar met fantasie en gedachten aan sprookjes...Goed bezig hoor. Hoop dat het jou op het lichamelijk vlak weer wat verder brengt.

    BeantwoordenVerwijderen