maandag 6 januari 2020

Uitnodigend nieuw jaar


Uitnodigend nieuw jaar

Een heel nieuw jaar ligt voor ons, een onbeschreven bladzijde, 366 dagen om een feestje van te maken, een uitnodiging om…. Om wat eigenlijk? Om hooggespannen verwachtingen te koesteren en het jaar dan teleurgesteld te eindigen? Om goede voornemens te maken? Daar is de weg naar de hel mee geplaveid, riep mijn vader altijd. Lifestyle-goeroe’s vinden dan ook dat je concrete doelen moet stellen en ze staan in de rij je te helpen met een prachtig stappenplan. In elk geval moeten we in 2020 iets nieuws gaan doen. Regelmatig nieuwe ervaringen opdoen, schijnt namelijk heel goed voor je algemeen welbevinden. Het levert positieve emoties, verbreedt je denken en je wordt minder snel oud.
Zo maakte de 99-jarige Corrie uit Arnhem in 2019 voor het eerst geld over met haar mobiele telefoon. En dat terwijl ze in haar jeugd nog centen spaarde in een oude sok. Wat waren er veel ontwikkelingen in een eeuw tijd! Ik denk niet dat ze jaarlijks lang heeft hoeven zoeken naar iets nieuws. Gewoon leven en doen wat op haar pad kwam, gaf vast al uitdaging genoeg.
Ook ik  heb vorig jaar toch aardig wat nieuwe ervaringen opgedaan. En dat zonder concrete doelen of bucketlist. Zo ging ik voor het eerst van mijn leven in een achtbaan over de kop. Ik bedacht het absoluut niet zelf, maar toch. Het was leuk, ik ben zelfs nog een keer gegaan. Vind je dat niet stoer? Ook bezocht ik voor het eerst een plastisch chirurg. Zeg je nu dat het je niet  is opgevallen? Je dacht toch niet dat ik ging voor rimpels of vetrolletjes? Plastisch chirurgen blijken ook handoperaties te doen, maar gelukkig bleek dat voor mij nog niet aan de orde. Verder stond ik op een podium om mijn persoonlijke verhaal te vertellen, nooit eerder stelde ik me zo kwetsbaar op bij onbekenden.
Nieuwe dingen dus. Ik ben benieuwd welke ik dit jaar ga beleven. Wat mazzel is, is dat God de Vader ook van nieuwe dingen houdt. In Zijn Woord staat dat Hij elke dag nieuwe weldaden schenkt. (Klaagliederen3:23). 2020 is een uitnodiging om in Zijn nabijheid te zijn. Hij wil samen met mij de lege bladzijde vullen met een goed verhaal. 366 dagen wil Hij mij het cadeau van Zijn liefde geven, wat een feest! Mijn goede voornemen is om met grote vastberadenheid Zijn weg te volgen richting mijn hemelse eindbestemming, stapje voor stapje aan Zijn hand. De grote verwachting dat Hij daarvoor elke dag nieuwe kracht gaat geven, zal zeker niet in een teleurstelling uitlopen. Heerlijk hè, zo’n heel nieuw uitnodigend jaar!

3 opmerkingen:

  1. Geweldig Rodie, wat heb je veel gedaan vorig jaar! Ik geloof erin dat wanneer we God de ruimte geven Hij onze agenda weet te vullen. En daar zitten dan altijd nieuwe dingen bij. Leuke nieuwe dingen, enge nieuwe dingen.. Met Hem erbij komt het goed met ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar ben ik van overtuigd, Anne. Hij wil onze agenda vullen met Zijn dingen, die overigens lang niet altijd leuk of makkelijk zullen zijn: Jezus volgen betekent tenslotte ons kruis opnemen...maar goed zijn ze zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat ik je voorbeeld het beste kan volgen, stapje voor stapje aan Zijn hand het jaar in! Bedankt voor de blog.

    BeantwoordenVerwijderen