maandag 23 december 2019

Een bijzonder kerststukje


Een bijzonder kerststukje

Een kerstboom kopen schijnt veel relatiestress te kunnen veroorzaken. Ik las het in de krant mét tips van een echte therapeut erbij. Wat al nieuws is tegenwoordig. Maken mensen zich echt druk om zoiets onbenulligs als een kerstboom? Door naar het echte nieuws, al zijn die eindeloze artikelen over de Brexit en het klimaatakkoord nou ook niet zo bijster interessant meer. Gelukkig is het bijna kerst, dan lijkt het overal even vrede op aarde.
Hier thuis hebben wij samen overlegd: we nemen een kleine kerstboom dit jaar. Dochterlief is het er alleen niet mee eens. Haar vader krijgt ze al gauw mee in haar fel verdedigde standpunt. ‘Ach, iets groter kan toch ook wel?’ Uiteindelijk stem ik dan ook maar in. We hebben nog even gemeten: niet groter dan papa lang is. Goedgemutst gaan ze samen op stap. Wat denk je? Komen ze even later thuis met een enorme boom die niet eens rechtop in de woonkamer kan staan! De krant van een paar dagen geleden had ik helaas al bij het oud papier gedaan. Wat nu? Gelukkig ben ik een behoorlijk flexibel mens, dus ik slik een keer flink  en lach er dan maar hard om. Hij knipt een stuk van de top, ik maak wat ruimte in de kamer, zij haalt een lading versiering tevoorschijn. Voila, een prachtige boom!
Nu werd ik niet volledig vergeten hoor, toen ze bij het tuincentrum waren. Mijn lieve man bedacht voor mij een kerststukje mee te nemen. Leuk, daar houd ik wel van, meestal tenminste…. Deze vind ik eigenlijk niet zo heel erg mooi. Het is een wat sober en saai exemplaar met bruinige kaarsen in een witte plastic bak zonder enige blingbling. Natuurlijk heb ik hem dankbaar aangenomen, het is tenslotte een heel lief gebaar. Daarna heb ik nog wel even overwogen of ik hem wat zou opleuken om het geheel iets meer glitter en glamour te geven, maar daar heb ik toch maar van afgezien. Ik bedacht me dat dit kerststukje juist precies de kerstboodschap vertolkt: een Geschenk dat kwam in eenvoud en soberheid, maar dat is gegeven vanuit de allergrootste liefde. Wat een mazzel dat ik daar in deze dagen steeds zichtbaar aan herinnerd wordt!

2 opmerkingen: