maandag 25 november 2019

Uitgeput


Bijna vier jaar lang heeft mijn blog geslapen. De reden? Uitputting op alle terreinen van mijn leven. Ik heb wel een aantal columns geschreven in deze periode, maar die heb ik niet meteen hier geplaatst. Wel heb ik ze uiteindelijk verzameld in een boekje dat ik de titel gaf 'Mij ontbreekt niets'. Het boekje begint met dit stukje.

Uitgeput

Jongelingen worden moede en mat, zelfs jonge mannen struikelen, maar wie de Here verwachten putten nieuwe kracht. Jesaja 40:30

Wat zien die ramen met die geraniums er eigenlijk aantrekkelijk uit. Ik zou er best achter willen zitten. Dan dronk ik een kopje koffie, speelde een potje scrabble en hoefde verder niks. Kan ik de cijfers van mijn leeftijd niet omdraaien? Dan ben ik 83…. Ik fiets langs het zorgcentrum bij ons in het dorp wanneer deze gedachten door mijn hoofd schieten. Ik ben moe. Mijn energie is op. De verantwoordelijkheid van mijn bestuurstaak valt me zwaar. De kinderen hebben op dit moment alledrie specifieke aandacht nodig. Mijn man is bezig met een pittige opleiding, heeft mijn steun hard nodig en is weinig thuis. In mijn familie zijn zorgen die op me drukken. En dan heb ik ook nog een lijf dat zo niet verder wil. Als ik er zo over nadenk, snap ik wel dat ik er even geen zin meer in heb, maar ergens kan ik ook wel lachen om mijn eigen gedachten. Het bejaardenhuis? Hoe kom ik op het idee? Ik heb nog een groot deel van mijn leven voor me! Dat wil ik toch niet missen?
Ik wil verder en heb nieuwe energie nodig. Maar hoe? Mijn leven lang ben ik al christen en geloof ik dat Gods Woord waarheid is. Dat iedereen een keer aan het eind van zijn krachten komt zoals staat in Jesaja 40, klopt inderdaad. Dat heb ik al mogen ontdekken. Zelfs ik , die altijd doorga en altijd geprezen word om mijn kracht, ben nu uitgeput. Dan is het dus nu tijd om te ontdekken of de tweede helft van de tekst ook waar is. Geeft de Heer inderdaad nieuwe kracht aan hen die het alleen van Hem verwachten? Ik weet dat ik het echt niet meer van mezelf hoef te verwachten: ik ben helemaal leeg. Ik neem dus maar de proef op de som. Hier ben ik, Heer, met een lege emmer. Wilt U hem vullen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten