maandag 25 november 2019

Ik stroom over

Na jaren tobben en heel veel pijn aan mijn linkervoet was daar op 26 oktober 2016 de heftige en onomkeerbare operatie. Over dat moment schreef ik onderstaande column.

Ik stroom over

De Here is mijn Herder, mij ontbreekt niets. Psalm 23:1

“Mevrouw, wat is uw geboortedatum? Wat gaan we vandaag doen? Bent u er klaar voor?” Tot dit moment had ik me vandaag aardig sterk kunnen houden, maar terwijl ik antwoord op de vragen, beginnen de tranen over mijn wangen te stromen. Wegvegen kan niet: mijn beide armen worden vastgehouden door vriendelijke heren die proberen een infuus aan te leggen. Het geeft niet, deze tranen mogen er zijn. Maar ik wil nu niet in paniek raken, ik wil ook nu mijn oog op Jezus gericht houden. Heer, hoe doe ik dat? Psalm 23 komt in mij op en in gedachten zeg ik de bekende woorden: “De Here is mijn Herder…. Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt bij mij.” En ja, Hij is er en vult mij met Zijn vrede.

Ik word wakker en hoor pieptonen en voetstappen. Er komt iemand bij mijn bed staan: “Mevrouw, de operatie is voorspoedig verlopen.” Opnieuw lopen de tranen over mijn wangen. Opnieuw komt Psalm 23 in me op: “De Here is mijn Herder, mij ontbreekt niets.” Opnieuw vult Hij mijn hart met Zijn vrede. Wat een wonderlijke tekst in deze situatie! Wat een wonder dat ik zeker weet dat het waar is! Vandaag is mijn onderbeen geamputeerd, voortaan is mijn lijf incompleet, vanaf nu ontbreekt mijn linkervoet. Maar juist op dit moment zegt mijn Herder, mijn liefdevolle Vader: “Wanneer je bij Mij komt, maak Ik je compleet. Het zal je aan iets ontbreken.”
Van tevoren heb ik me afgevraagd wat deze operatie met me zou gaan doen. Veel kan ik nog niet overzien, maar één ding weet ik: het maakt me vastbesloten dichtbij de Herder te blijven, dat is de plek waar het mij aan niets ontbreekt. Dus steeds hef ik mijn glas naar Hem op en Hij schenkt en schenkt en schenkt…… en ik stroom over, wauw,  ik mag zelfs gaan uitdelen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten